Friday 3 February 2017

Intisari.

Intisari Qtbh Jmaat JDT ari ni
Tarikh:  03 Februari 2017
               06 Jamadil Awwal 1438
Tajuk:  Azab Menanti Pengamal
               Riba'
           
1) Rezeki pendapatan- smga diperoleh dari sumber yg halal; diridhoi Allah; jauh dari riba'.

2) Firman Allah surah Al-baqarah/275 bermaksud: "orang2 yg memakan (mengambil) riba' itu tidak dapat berdiri betul melainkan spt berdirinya orng yg dirasuk oleh syaitan.............dan sesiapa yg mengulangi lagi perbuatan mengambil riba' itu maka mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya".

3) Riba' mengikut Imam As Shafiie- satu aqad yg disertai dgn nilai tambah yg tidak jelas mengikut syariat; hutang yg di syaratkn bayaran lebih tinggi ketika pemulangan or kelewatan bayaran; perbuatan haram menurut syariat islam.

4) Sebab pengharaman riba'- berlaku kezaliman dan penindasan; membawa kemusnahan dlm masyarakat; rosak sistem kekeluargaan; tiada keberkatan dlm kehidupan dan pendapatan.

5) Pengamal riba' akan terima hukuman Allah:-

5.1) pengistiharan perang oleh Allah spt firmanNya surah Al-baqarah/278-279 bermaksud:
"..........maka ketahuilah kamu akan adanya peperangan dari Allah dan RasulNya.........."

5.2) dilaknat oleh Rasul SAW spt HR Imam Ahmad bermaksud: "telah melaknat Rasul SAW yg memakan riba' dan orng yg memberi makan dgn hasil riba' dan penulisnya dan saksinya dan orng yg membuat tatoo dan orng yg minta di tatoo".

5.3) tempatnya di neraka spt HR Imam At-tirmidhi bermaksud: "sesungguhnya tidak bertambah daging dpd yg haram melainkan neraka adalah lebih utama baginya".

6) Sabda Nabi SAW bermaksud: "pd mlm israk saya telah mndngar di langit ke-7 suara petir dan halilintar juga kilat dan juga saya telah melihat orng2 yg besar2 perut mereka sebesar gedung yg d dlmnya ada ular2 ternampak dari luar, maka saya tanya kpd Jibrail siapakah mereka itu? jwbnya, mereka pemakan riba".

7) Tinggalkan perkara berkaitan riba'- ambil perbankn islam; muamalat yg patuh syariah; jgn undang kemurkaan Allah.

8) Firman Allah surah Ali imran/130 bermaksud: "wahai orng2 yg beriman, janganlah kamu memakan (mengambil) riba' dgn berlipat2 ganda dan hendaklah kamu bertaqwa kpd Allah supaya kamu berjaya".

باراك الله لي ولكم ...

No comments:

Post a Comment